۱۳۸۹ دی ۱۶, پنجشنبه

روشنایی لامپ کم مصرف برای پوست زیانبار است.

 برگرفته از کلینیک جردن
تابش مستقيم پرتوهاي نوري لامپ هاي مهتابي يا فلوروسنت بعلت وجود اشعه يووي (ماوراء بنفش )براي پوست بدن مضر است وموجب افزايش چين وچروک پوست صورت و نيزايجاد کک و مک مي شود .
با بررسي هاي انجام شده مشخص شده است ميزان تابش پرتوهاي اشعه ماوراء بنفش از يک لامپ معمولي فلوروسنت بيش از 2800 نانومتر بوده که اين مقدار از اشعه تابيده شده به پوست موجب تغييرات پاتولوژيک در سلولهاي پوست مي شود .
اشعه يووي با تحريک سلولهاي رنگدانه ساز موجب افزايش پيگمان و ايجاد بيماري ملاسما و کک ومک در صورت افراد مي شود . نتايج تحقيقات دانشمندان نشان داده است کسانيکه در منازل و يا محل کار خود روزانه بيش از 8 ساعت در معرض نور لامپ هاي فلوروسنت قرار گرفته اند 5 برابر بيشتر از افرد ديگر دچار بيماري کاتاراکت يا اب مرواريد (کدورت عدسي چشم ) مي شوند.
عوارض روحي و رواني نور لامپ هاي فلوروسنت شامل: خستگي زودرس، افسردگي، ضعف و بيحالي، از دست دادن تمرکز، کاهش راندمان يا بازده کاري وافزايش تنش هاي روحي هستند.
امروزه اين لامپ ها بخاطر کم مصرف بودن ان در بين مردم طرفداران زيادي دارد ودر سطح وسيعي از ادارات و کارخانجات و منازل از ان استفاده مي شود لذا بايد در باره مضرات و خطرات ناشي از اين نور اطلاع رساني کافي انجام شود . افرادي که پوست حساسي دارند بيش از سايرين از اين لامپ‌ها آسيب مي‌بينند چون ميزان پرتو ناشي از آنها از لامپ‌هاي معمولي بيشتر است.
بر اساس گزارش کارشناسان انجمن پوست انگليس معتقدند لامپ‌هاي کم مصرف موجب تسريع ابتلا به بيماري‌هاي پوستي و از جمله سرطان پوست و هم‌چنين سرگيجه و ميگرن درافراد مبتلا به صرع مي‌شوند.
بهتر است نور اين لامپ ها با استفاده از محفظه هاي مشبک محصور شود تا پرتوهاي مستقيم نور هنگام تابش شکسته و در محيط پخش شود و خانمهايي که روزانه بيش از 4 ساعت در معرض اين نورها قرار مي گيرند بايد از کرم ضد افتاب براي محافظت پوست صورت خود استفاده کنند .
بهتر است نور لامپ هاي فلوروسنت را با نور زرد لامپ هاي معمولي ترکيب کنيم تا ضمن ايجاد روشنايي مطلوب تا حدود زيادي از خطر تابش خالص اين نورها نيز کاسته شود.

                                                          نقل از روزنامه خراسان

هیچ نظری موجود نیست: