۱۳۸۹ دی ۱۶, پنجشنبه

هشدار درباره استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف


 جام جم آنلاين:    21 مهر 1387

 
كارشناسان بهداشتي نسبت به خطرات احتمالي لامپ‌هاي كم‌مصرف بدون پوشش سازگار با محيط‌زيست براي سلامت انسان ابراز نگراني كردند.
اين كارشناسان هشدار دادند كه برخي از اين لامپ ‌هاي كم‌مصرف مي‌تواند باعث قرمزي پوست شود كه علت اين امر، متصاعد شدن نور فرابنفش از اين چراغ‌هاست.به همين خاطر آژانس حفظ سلامت انگليس نسبت به نزديك شدن و تماس با اين لامپ‌ها در كمتر از فاصله 30 سانتي‌متري به مدت طولاني هشدار داده است.
اين متخصصان در عين حال اذعان كردند هنوز هيچ مدركي علمي دال بر سرطان‌زا بودن اين لامپ‌ها وجود ندارد.به گفته كارشناسان، لامپ‌هاي فلورسان فشرده و بسته كه سيم‌پيچ آنها شبيه به لامپ‌هاي قديمي پوشيده شده، ‌ايمن‌تر و بي‌خطرتر هستند.
اين محققان دريافتند در برخي از افراد پس از نزديك شدن بيش از حد و طولاني به لامپ‌هاي فلورسان فشرده، علائم حساسيت بروز مي‌كند.

_______________________________________________________________
جام جم     1شنبه 5 آبان 1387
متخصصان وكارشناسان حوزه بهداشت درباره استفاده از لامپ‌هاي كم‌ مصرف كه امروزه تبليغات وسيعي پيرامون كاربرد آنها در منازل، ادارات و فروشگاه‌ها انجام شده است، هشدار داده‌اند. براساس تحقيقات و بررسي‌هاي انجام شده برخي از انواع لامپ‌هاي كم مصرف به صورت بالقوه به پوست آسيب مي‌رسانند و حتي ممكن است خطر ابتلا به سرطان را در جوامع افزايش دهند.
متخصصان وكارشناسان حوزه بهداشت درباره استفاده از لامپ‌هاي كم‌ مصرف كه امروزه تبليغات وسيعي پيرامون كاربرد آنها در منازل، ادارات و فروشگاه‌ها انجام شده است، هشدار داده‌اند. براساس تحقيقات و بررسي‌هاي انجام شده برخي از انواع لامپ‌هاي كم مصرف به صورت بالقوه به پوست آسيب مي‌رسانند و حتي ممكن است خطر ابتلا به سرطان را در جوامع افزايش دهند.

براساس اين مطالعات كه از سوي موسسه محافظت از سلامت انسان‌ها و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها انجام شده است، لامپ‌هاي فلورسنت فاقد پوشش كه سيم پيچ آنها خارج از محفظه و قابل رويت است سطحي از امواج فرابنفش را در محيط اطراف خود منتشر مي‌كنند كه بسيار فراتر از محدوده ايمني در نظر گرفته شده براي حفظ سلامت انسان‌ها خواهد بود.
كارشناسان از افرادي كه ملزم به فعاليت در نزديكي اين لامپ‌ها هستند، خواسته‌اند زمان فعاليت در فاصله 30‌سانتي‌متري از لامپ‌هاي كم مصرف را كه به عنوان سيستم‌هاي روشنايي دوستدار محيط زيست شناخته شده‌اند به كمتر از يك ساعت كاهش دهند تا از اثرات و پيامدهاي ناشي از مواجهه مستقيم با امواج منتشر شده از آنها در امان باشند. اين در حالي است كه بسياري از افراد مانند افرادي كه در زمينه ساخت طلا و جواهر فعاليت مي‌كنند و در زمان انجام كار مدت زمان طولاني بايد از لامپ‌هاي روميزي كه در نزديكي آنها قرار دارد، استفاده كنند يا افرادي همچون مكانيك‌هاي خودرو هنگام تعمير از يك منبع‌نوري براي تامين روشنايي مورد نياز خود استفاده مي‌كنند كه نور آن به طور مستقيم به صورتشان تابيده خواهد شد.

مركز تحقيقات بررسي آسيب‌هاي زيست‌محيطي شيميايي و پيامدهاي ناشي از تابش اشعه با توجه به افزايش نگراني‌ها درباره كاربرد لامپ‌هاي كم‌مصرف اثرات ناشي از قرار گرفتن در معرض تابش مستقيم امواج منتشر شده از اين لامپ‌ها را در گروه‌هاي مختلف شامل بيماران مبتلا به امراض پوستي مانند لوپوس (سل جلدي)‌ كه نسبت به نور از حساسيت بسيار بالايي برخوردارند مورد آزمايش و مطالعه قرار داده است.

در اين آزمايش‌‌ها تابش ميزان اشعه فرابنفش از لامپ‌هاي كم‌مصرف دوستدار محيط زيست اندازه‌گيري شد كه نتايج به دست آمده سطح بالاي اشعه فرابنفش در بسياري از لامپ‌هاي فلورسنت  فاقد پوشش را تاييد مي‌كند.

اين در حالي است كه در لامپ‌هاي داراي پوشش مناسب كه در آنها سيم‌پيچ لامپ در محفظه بخصوصي قرار گرفته است، ‌تابش اشعه فرابنفش در محدوده مجاز خواهد بود. بيشترين ميزان تابش اشعه فرابنفش در فاصله 2 سانتي‌متري از اين لامپ‌ها خواهد بود كه معادل قرار گرفتن در معرض تابش مستقيم نورآفتاب در فصل تابستان است. همان‌طور كه مي‌‌دانيد،‌لايه ازن بخش قابل‌توجهي از تابش فرابنفش ناشي از نور خورشيد را در فضا و پيش از رسيدن به سطح زمين جذب مي‌كند و بنابراين مانع از آسيب‌ديدگي موجودات زنده و بويژه انسان‌ها در برابر تابش اشعه‌هاي مضر موجود در محيط خواهد شد، اما قرار گرفتن در معرض لامپ‌هاي كم‌مصرف فاقد پوشش مناسب آسيب‌هاي ناشي از تابش اشعه فرابنفش به DNA را افزايش داده و با ايجاد جهش ژنتيكي سبب ابتلا به سرطان خواهد شد.

از لامپ‌هاي فلورسنت در بيمارستان‌ها براي ضدعفوني و از بين بردن عوامل بيماري‌زا استفاده مي‌شود. اگر هر نوع لامپي حتي به مقدار ناچيزي اشعه فرابنفش را در محيط اطراف خود منتشر كند، به DNA آسيب مي‌رساند و فرآيندي شبيه فرآيند از بين بردن عوامل زنده ميكروبي را در بدن راه‌اندازي خواهد كرد. يكي از مهم‌ترين و سريع‌ترين اثرات مخرب ناشي از قرار گرفتن در معرض تابش مستقيم لامپ‌هاي كم‌مصرف غيراستاندارد قرمز شدن سطح پوست و ايجاد حالتي شبيه به آفتاب سوختگي در پوست بدن است كه مي‌تواند زمينه مناسبي براي ابتلا به سرطان‌هاي پوستي در فرد به وجود آورد. اما از آنجايي كه در مقايسه با قرارگيري در معرض تابش مستقيم نور خورشيد بخش كوچك‌تري از پوست بدن آسيب مي‌بيند، خطرات ناشي از آن نيز به مراتب كمتر خواهد بود.

مترجم: فرانك فراهاني جم‌
منبع: Reuters


  • _______________________________________________________



هیچ نظری موجود نیست: