۱۳۸۹ دی ۱۶, پنجشنبه

مخاطرات بهداشتي شكستن لامپ‌هاي كم‌مصرف

جام جم       2 تیرما 1388

گروه سلامت: كارشناس مسوول بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت با بيان اين كه لامپ‌هاي رشته‌اي در آينده‌اي نزديك به موزه‌ها سپرده مي‌شوند، گفت: هم‌اكنون در قالب پروژه گذار بهداشت از لامپ‌هاي رشته‌اي به فلورسنت فشرده، توجيهات بهداشت كاربري، همزمان با توزيع اين لامپ‌ها ارائه مي‌شود.
مهندس علي گوراني در گفتگو با ايسنا با اشاره به وجود اشعه ماوراء‌بنفش (جزيي از اشعه خورشيد) در لامپ‌هاي فشرده كم‌مصرف اظهار كرد:‌ از اين‌رو در دنيا پروژه‌اي تحت‌عنوان (برخورد خردمندانه با نور خورشيد) مطرح شده كه در ايران هم بسيار قابل توجه است.
وي با بيان اين ‌كه ايران جزو كشورهاي با ميزان شيوع فراوان سرطان پوست، پير پوستي و كاتاراكت به علت پرتوگيري از نور خورشيد (اشعه ماوراءبنفش) است، افزود: چون ميزان كم گردش خون چشم سبب مي‌شود كه اشعه ماوراي بنفش پس از ورود به چشم به حرارت تبديل و به علت گردش خون كم حرارت، ديرتر از چشم خارج شود، چشم مستعد ابتلا به كاتاراكت مي‌شود؛ همچنين، اشعه ماوراءبنفش بر روي سيستم ايمني بدن تاثير سويي دارد و در بسياري از اوقات پرتو يونيزان به شمار مي‌رود.

گوراني با بيان اين‌ كه دنياي كنوني مملو از انواع پرتوها و تشعشعات است،‌ افزود: مقادير قابل توجهي از اين تشعشعات طبيعي و مقادير فراواني نيز مصنوعي هستند.

وي، تشعشعات كيهاني، خورشيدي و زميني را از جمله تشعشعات طبيعي برشمرد و افزود: چون انسان سالانه 11 درصد از طريق مواد خوراكي پرتوگيري مي‌كند، بخشي از تشعشعات نيز اينترنال و داخل بدني هستند.

كارشناس مسوول بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت، با اين توضيح كه هر وسيله برقي از منابع مولد اشعه به شمار مي‌رود به ايسنا گفت: در اطراف هر وسيله‌اي كه الكترون جريان دارد نظير موبايل، تلويزيون، سشوار و ماشين لباسشويي، دو ميدان الكتريكي و مغناطيسي (الكترومغناطيسي) ايجاد مي‌شود؛ پس بشر همواره در معرض امواج الكترومغناطيسي است.

گوراني انرژي هسته‌اي و الكترومغناطيس را انرژي‌هاي نو، تميز و تجديدپذير برشمرد و يادآور شد: بنابراين انسان با شتاب به سمت آنها رفته كه متعاقب آن ميزان پرتوگيري هم افزايش مي‌يابد.

گوراني درخصوص مكانيسم توليد نور در لامپ‌هاي كم‌مصرف فشرده گفت: در اين لامپ‌ها با استفاده از پرتو ماوراي بنفش اتم‌هاي جيوه تحريك و پرتوهاي ماوراي بنفش توليد مي‌كنند اما لايه فلورسنت بخش داخلي اين لامپ‌ها اين اشعه را به نور مرئي تبديل مي‌كند و مانع از خروج اشعه ماوراي بنفش مي‌شود.

وي بخارات جيوه (فلز سنگين) را براي سلامت خطرناك برشمرد و افزود: از اين‌رو هنگام مستعمل‌شدن و تعويض لامپ‌هاي كم‌مصرف فشرده بايد از شكستن اين لامپ‌ها خودداري شود تا مانع از پخش بخارات جيوه در فضا شد.

هیچ نظری موجود نیست: